Friday 20 May 2011

ilmu medik ibadahku

bismillahirahmanirahim
Percaya atau tidak,hendak mahu atau tidak,dan mesti kena dan perlu tahu...setiap negara mempunyai tahap kesihatan yang berbeza.  justeru itu, banyak lagi benda practikalnya saya kena tingkatkan dari semasa ke semasa.  bukan hanya duduk dalam bilik dan mengahadap buku 24jam sehari demi untuk mumtaz.tapi adalah tanggungjawab yang saya perlu lakukan dan ihsan dalam ibadah yang saya lakukan....huh???ibadah ada kaitan  k dengan medik...ain dan semua!perlu ingat setiap kerja atau perbuatan kita adalah ibadah.  "bukan solat dan mengaji sahaja adalah ibadah?" mana mungkin wahai insan yang diberi nama manusia...ya ayuhanas..setiap kebaikan anda lakukan akan memdapat pahala....al-quran banyak mengkhabarkan pada kita tentang yang membuat kebaikan..di akhirnya akan mendapat ganjaran pahala dan syurga.insyaallah2.letak ini dalam diri kita apa2 yang memberi manfaaat.apa-apa yang banyak membantu sesiapa,meringan sesiapa,yang mengelakkan dari permusuhan dan fitnah, yang mengurang kan berbicara tentang keburukan orang adalah satu pahala yang malaikat catit dan akan ditunjukkan pada allah setiap hati,walhan allah lebih mengetahui walaupun tiada pengantaraan dengan malaikat.itu adalah benar.benar perkhabaran.
berbalik kepada ilmu medik yang saya dapat hari ini,
saya belajar bagaimana hendak mengenjet pesakit...(memori yang pertama saya allah bagaimana hendak menghadapinya)~memberi saya semangat dan kekuatan untuk melaksanakan tugas ibadah pada masa depan sebagai seorang muslimah dukturah...ameeeeeennnnnnnnnnnn.......
saya ni bila jenis nk memahami sesuatu pastinya akan banyak bertanya.maaf ea..tp saya sgt2 berterima kasih terlebuh dahulu.
fakta yang saya dapat pada hari ini,kenapa setiap kali demam akan diberi antibiotik hanya dengan 'injection" sahaja?....sedangkan di malaysia kita diberi dalam bentuk cairan atau tablet berkapsul....actually saya sendriri takut injetion..tp mafimusykilah di sini perkara biasa untuk kami sebagai pelajar medik.disini penyakit sangat2 berbeza dengan malaysia....ini bermakna malaysia masih lagi tinggi dalam hadaf menggenai kesihatan...di mesir ni, penduduknya kebanyakan mempunyai masalah hati atau liver bahasa orang putihnya.oleh itu sekiranya mengunakan tablet ubat itu tiada guna langsung.malah tidak dapat melawan sakit yang dihadapi oleh peasakit..  justeru itu, disini pesakit akan diberi ubat yang berbentuk injection.
apa sebab hati mereka rosak??emmm.....insyallah saya akan sambung kg.....
wahuawahualam,

No comments:

Post a Comment